WordPress MeetUp 29-04-2019: De grote Branding editie


We zijn te gast bij PlanB Stichting ConnEQt.

Wil je je aanmelden als spreker? Mail naar wendie@websiteclub.nl

Vera Wolf – de Groot

Eigenaar van De Grote Wolf https://degrotewolf.com/

Vera Wolf, bedenker en eigenaar van De Grote Wolf, een uniek concept waar je kwaliteitsspeelgoed kan kopen en je eigen ingespeelde speelgoed kan verkopen.

De Grote Wolf heeft een online en offline winkel. Vera’s persoonlijkheid is in alle aspecten van haar bedrijf terug te zien en met resultaat. Afgelopen jaar was ze de winnaar van de Libelle ster, een award voor vrouwen die met hun eigen bedrijf de wereld een stukje mooier maakte.

Vera deelt met ons hoe ze is begonnen, hoe ze online en offline combineert tot een succesformule en hoe ze authentiek, eerlijk en oprecht haar tijd en energie inzet voor het groeien van haar bedrijf en het verspreiden van haar duurzame boodschap.

Het verhaal van Vera

Vera heeft 17 jaar in IT-branche gewerkt. Ze is 3 jaar gelden gestopt met haar baan in de IT. Kinderdroom was eigen winkel. Ze is gaan schrijven. Man werkt in onderwijs en is samen met hem gaan nadenken. Wilde iets doen met volle overgave, passie.

Vera heeft 2 kleine kinderen. Kinderen krijgen vaak veel en goedkoop speelgoed met batterijen. Ze is houten speelgoed gaan aanschaffen op Marktplaats en begon het te verkopen en dat ging goed. Kinderen spelen anders met hout.

Is kringloopwinkels afgegaan. Is met Googlesite begonnen en daarna een site met shop in shop. Deed ook markten. 

Ze is begonnen vanuit gevoel. Na stoppen met shop in shop naar Plan B gegaan. Mensen uit Eindhoven konden spullen gaan ophalen. Ze komt in contact met mensen die heel veel vertellen over deze verhalen kan ze bloggen.

De winkel van Vera heeft 500 producten en ze heeft van alles maar 1 uniek stuk. Het is heel arbeidsintensief. 

De webshop loopt goed maar hoe koop je in? Vera heeft contact gezocht met kringloopwinkels en deze bewaren het houten speelgoed voor haar. Duurzaamheid, ze knappen kapot speelgoed op. Ze vindt het belangrijk vanuit je hart te ondernemen.  Klanten vinden het speelgoed betaalbaar en degelijk.

Libelle Ster

Vera heeft in 2018 de Libelle ster gewonnen. 

Toen ze in de Libelle stond werd er een nieuwe doelgroep aangeboord; de oudere oma’s die speelgoed kopen voor hun kleinkinderen

Vera toen de publiciteit gaan opzoeken en heeft interviews gegeven. Als je een goed verhaal hebt, dan heb je ook iets te brengen. 

Werkwijze

Ze probeert met elke stap die ze maakt na te denken over: wie, wat, wanneer en hoe.

Vera heeft coaching omdat haar bedrijf moest groeien en ze het niet alleen wilde doen. Dit heeft haar veel inzichten gegeven. 

Ze post elke dag iets op Facebook. Niet iedereen waardeert dat maar dan is dat niet haar klant. Ze heeft een hele loyale klantenkring op Facebook, ze schrijven ook recensies.

Ze houdt open dagen zodat mensen kunnen komen kijken in de winkel. Omdat ze van alle producten maar 1 exemplaar heeft, komen daar veel klanten op af want schaarste trekt.

Ze wil geen winkel hebben waar ze dagelijks moet staan maar nu kan ze het zelf inplannen wanneer ze opengaat. 

De toekomst

Vera is nu bezig om de houten speelgoed dokters uit te breiden om te kijken of ze subsidies kan krijgen. Ze werkt met 5 stichtingen samen met mensen in dagbesteding. Ze wil landelijk gaan uitbreiden.

Ze heeft nu veel meer plezier dan in haar vaste baan. Ze heeft het veel drukker nu maar haalt er ook veel meer voldoening uit. Ze gaat er niet heel rijk van worden op financieel gebied maar is rijk vanbinnen. Ze kan er nu nog niet van leven. 

Het meeste tijd gaat zitten in fotograferen en uploaden. Dat vindt ze niet echt leuk.  Als ze een stagiaire kan krijgen gaat ze dat uitbesteden.

De Webshop

Verzenden van producten doet ze via My Parcel. Als iemand iets koopt komt er meteen een etiketje uit de machine en kan ze het pakketje versturen. Achteraf vindt ze het zonde dat ze niet bepaalde processen heeft geautomatiseerd. 

Ze heeft een WordPress website. Doet veel met Facebook, Instagram, nieuwsbrieven 1x per maand. Heeft veel profijt van de Libelle ster, maar doet nu geen markten meer want dat kost te veel tijd. Die besteed ze nu aan haar bedrijf. Pinterest doet ze nog niet actief.

Ze heeft Hotjar (https://www.hotjar.com/) op haar website geïnstalleerd zodat je kan zien wat je klanten op je site doen. Ze heeft ontdekt dat mensen het fijn vinden om op prijs en leeftijd te filteren.

Storytelling; ze stelt veel vragen aan klanten en krijgt dan interactie. 

Ze heeft eerst inkoop-verkoop-ruilen gedaan, maar ruilen bracht te veel gedoe. Ze doet inkoop, maar mensen geven het speelgoed ook heel vaak omdat ze het zo’n mooi idee vinden.Houten speelgoed verkopen met een duurzame blik op een maatschappelijke visie/missie. Speelgoed dat gebruikt is hoeft niet direct weggegooid te worden maar kan makkelijk een nieuw leven krijgen voor een ander kind.

Conclusie van Vera: Door de branding van De Grote Wolf is het heel goed gaan lopen. 

Ruwan Van Leeuwen

https://theamigos.nl/

Ruwan Van Leeuwen is een van The Amigos. The Amigos zetten zich in voor mkb’ers die van dromen werkelijkheid wil maken. Groei door innovatie, op welke manier dan ook, daar maken de Amigo’s zich hard voor. Ze helpen beginnende en gevorderde ondernemers. Doen marktonderzoek. Brainstormen, concept, prototype, businessplan, branding.

Belangrijk voor ondernemers die aan de slag gaan met groei is (personal) branding. Na het inspirerende voorbeeld van Vera neemt Ruwan ons mee naar de do’s en don’ts van branding. Waarmee zet je jezelf op de kaart, wat draagt bij aan naamsbekendheid en wat absoluut niet.

Kern van branding

  • Vertrouwen
  • Interactie
  • Relatie

Achter branding zit een goed idee. Er is maar een heel klein percentage waarbij het vanzelf gaat.

Waarom deed/koop ik dit?

  • Onderbouwing?
  • Feelgood?
  • Nieuwsgiering?

Aankopen waar je later spijt van hebt, zoals een fitnessapparaat. Hierbij wordt branding misbruikt.

Als je branding toepast ben dan eerlijk.

Branding: Gevoel wat jij wil overbrengen aan je klanten.

Kern van branding

  • Doelgroep
  • Gevoel
  • Actie

Tommy Hilfinger heeft fouten gemaakt mbt branding. Het was niet duidelijk wat z’n doelgroep was. Eerst met blanke en zwarte kinderen in reclame. Toen met Clinton en Snoop Dogg. Hij wilde duidelijk maken dat zijn kleding voor iedereen is, maar sloeg de plank mis.

Belangrijkst bij branding: One Tone of Voice. Vertel een eenduidig verhaal en als je iets verandert zorg dat mensen het begrijpen waarom je die stap zet.

Kern van Branding

  • Status
  • Begrip 
  • Associastie
  • Branding richt zich op een doelgroep wat ook betekent: jij wel en jij niet.
  • Als je als bedrijf een ander bedrijf te kakken zet, dan werkt dat niet. Komt vaak kritiek op en dat is niet goed voor je branding.
  • Ben puur als je onlineactiviteiten doet, je maakt jezelf kapot als je concurrenten aan gaat vallen.
  • Mensen zoeken altijd wel iets om over te klagen. Leg je daarbij neer.
  • Zorg dat mensen je volgen 

Kern van Branding

  • Lef
  • Imago 
  • Volhouden

Voorbeelden van lef tonen online:

  • Bol speelt in op nieuws bv van Weslie en Yolante

Kern van Branding:

A. Just do it

B. Vertel gewoon je verhaal

C. Just do it

D. Neem altijd een kritische blik aan

E. Just do it

Je kan alles uitdenken maar door te doen kom je erachter of het succesvol bent

Vraag aan je klanten: waar lig je wakker van?